Корекція дислалії – етапи корекції

Виправлення звуків проводиться поетапно. Зазвичай розрізняють чотири основних етапи:

    1. Підготовчий етап корекції дислалії
    2. Постановка звуку
    3. Автоматизація звуку
    4. Етап диференціації (у випадках заміни одного звуку іншим чи змішування їх).

Кожен етап має свої завдання і зміст роботи, але на всіх етапах педагог виховує увагу, посидючість, цілеспрямованість, самоконтроль, т. п. Все те, що допомагає дитині в подальшому добре вчитися.

Оскільки новий навик виробляється не відразу і вимагає тривалого закріплення, на кожному наступному етапі одночасно з відпрацюванням нового йде часткове повторення матеріалу попереднього етапу.

Перший етап корекції дислалії – підготовчий.

Мета цього етапу – підготовка мовно-слухового й мовленнєвого аналізаторів до правильного сприйняття і відтворення звуку.

На цьому етапі робота йде одночасно за кількома напрямками:

формування точних рухів органів артикуляційного апарату,
спрямованої повітряного струменя,
розвиток дрібної моторики рук,
фонематичного слуху,
відпрацювання опорних звуків.

Формування рухів органів артикуляційного апарату здійснюється в основному за допомогою артикуляційної гімнастики, яка включає вправи для тренування рухливості і переключення органів, відпрацювання певних положень губ, язика, необхідних як для правильної вимови всіх, звуків, так і для кожного звуку тієї чи іншої групи.

Другий етап корекції дислалії – постановка звуку.

Мета цього етапу – домогтися правильного звучання ізольованого звуку.

Корекція дислалії на другому етапі : об’єднання відпрацьованих на підготовчому етапі рухів і положень органів артикуляційного апарату і створення артикуляційної бази даного звуку, додавання повітряного струменя і голосу (для сонорних і дзвінких), відпрацювання вимови ізольованого звука.

Третій етап корекції дислалії – автоматизація звуку.

Мета даного етапу – добитися правильної вимови звуку у власному мовленні.

Корекція дислалії на третьому етапі становить поступове, послідовне введення поставленого звуку в склади, слова, пропозиції (потішки, вірші, оповідання) і в самостійну мову дитини.

Порада від логопеда: На цьому етапі автоматизації звуку надзвичайно важлива робота батьків з дитиною вдома по матеріалу, який дає логопед.

Четвертий етап корекції дислалії – диференціація звуків.

Мета даного етапу – вчити дітей розрізняти звуки, які змішуються і правильно вживати їх у мовленні.

Зміст роботи: поступова, послідовна диференціація звуків, які змішуються по моторним і акустичним ознаками, спочатку ізольованих, потім в складах, словах, реченнях, чистомовки, віршах, оповіданнях і в самостійній мові.

Для здійснення візуального контролю перед дитиною має стояти дзеркало, за допомогою якого вона зможе спостерігати різницю в артикуляції звуків. Важливо також забезпечити тишу в кімнаті, де проводяться заняття, щоб дитина могла зосередити слухову увагу на акустичних ознаках звуків.

Порада від логопеда: Перше питання, яке турбує батьків після звернення до логопеда: «Коли дитина заРРРичить?))). Досвідчений фахівець відповість : Терміни постановки звуку і його автоматизації ( коли дитина вільно вживає звук у власному мовленні) індивідуальні. Чому запитаете ви? Тому що всі діти різні, увага, мотивація, бажання виправити недолік у всіх різне. Постановка такого бажаного Р може буде ускладнена слабкістю м’язів язика, короткою вуздечкою, нестійкою увагою, відсутністю мотивації, швидкою виснажуванністю нервової системи і т.п. Одним із важливих факторів успішого подолання дислалії є робота з дитиною додатково вдома з батьками. Адже є велика різниця у швидкості результату при дислалії, коли з дитиною працює лише логопед ( 2-3 р в тиждень по 45 хв, тобто 6- 9 годин в місяць) або батьки також приймають участь у процесі корекціїї ( лише 20 хв в день додає аж 10 годин в місяць). Тим самим прискорюється процес подолання вад звуковимови.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *