Діагностика розвитку мовлення дитини в домашніх умовах, дає змогу розуміння повноти питання коли у батьків виникає запитання : «Чи правильно розмовляє моя дитина?». Якщо недосконналість звуковимови не викликає сумнівів, (відсутність звуку Р ми добре помічаємо), то порушення граматичної будови мовлення не завжди помічається батьками і іноді сприймається як кумедні дитячі неологізми.
У цій статті розглядається діагностика розвитку мовлення дитини в домашніх умовах, ми пропонуємо пройти діагностику самостійно
1. Утворення множини іменників.
Покажіть дитині спочатку один предмет а потім декілька таких же предметів, попросіть назвати їх.
Наприклад: Стіл – столи, дерево – дерева, горобець- горобці, лялька – ляльки, слон слони і т.п
2. Утворення множини дієслів
Запропонуйте дитині закінчити речення за зразком:
Дівчинка спить , а діти (що роблять?) сплять.
Ракета летить, а ракети (що роблять?) – летять.
Миша сидить, а миші (що роблять?) – сидять.
Зайчик їде, а зайчики (що роблять?) – їдуть.
Собака пливе, а собаки (що роблять?) – пливуть.
3. Утворення зменшено-пестливих слів.
Граємо з дитиною в гру «Назви лагідно».
Наприклад:
рука – ручка ніс – носик
квітка – квіточка кіт – котик
ложка – ложечка м’яч – м’ячик
шапка – шапочка ключ – ключик
4. Відмінки іменника.
У цій вправі пропоную вам самостійно перевірити, чи правильно вживає дитина різні відмінникові закінчення. Можна взяти улюблену іграшку дитини і пограти у хованки з нею.
Наприклад: Покажіть кішку і запропонуйте відповісти на питання:
Називний відмінок хто це? Кішка
Родовий відмінок (сховайте іграшку) кого не стало? Кішки
Знахідний відмінок кого ти шукаєш? Кішку
Давальний відмінок кому ти даси молока? Кішці
Орудний відмінок з ким ти граєшся? З кішкою
Місцевий відмінок на кому красивий бантик? На кішці
5. Категорія роду прикметника.
Перевіряємо правильність використання дитиною родових закінчень у власному мовленні.
Пройдіть з дитиною наступний тест. В ньому потрібно розкласти картинки по кольорам.
Наприклад:
Яке яблуко? – Яблуко зелене.
Яка ялинка? – Ялинка зелена.
Які шкарпетки? – Шкарпетки зелені.
Який м’яч? – М’яч зелений.
6. Прийменники.
За допомогою цієї вправи дізнаємось, чи правильно дитина використовує прийменники у власному мовленні.
Візьміть будь-яку іграшку і кладіть її в різні місця, супроводжуючи свої дії питанням «Де іграшка?».
Де зайчик? – На столі, у шафі, під ліжком, за дверима, біля стільця, і т.д.
7. Узгодження числівника з іменником.
Наступна гра покаже, чи вміє дитина узгоджувати числівник з іменником.
8. Утворення відносних прикметників та узгодження прикметника з іменником.
В цій грі перевіримо одразу вміння дитини узгоджувати прикметник з іменником і утворювати відносні прикметники.