«У моєї дитини РАС ( розлад аутистичного спектру) і вона не розмовляє…..»
На жаль, з такою проблемою стикаються все більше батьків у сучасному світі. Світова статистика свідчить про щорічне збільшення кількості дітей, яким діагностують РАС (розлад аутистичного спектру).
ЗМІСТ
- Статистика розладу аутистичного спектру (РАС) в світі та в Україні.
- Чому дитина з РАС не розмовляє?
- Що робити, щоб дитина у якої є розлад аутистичного спектру (РАС) почала розмовляти?
Статистика розладу аутистичного спектру (РАС) в світі та в Україні
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), в середньому близько 1% світового населення має аутизм, хоча показники можуть змінюватись в залежності від регіону та методів діагностики.
У розвинених країнах, таких як США, діагностика більш поширена: за даними Центрів з контролю та профілактики захворювань (CDC), 1 із 36 дітей у США має діагноз РАС (дані 2023 року).
Станом на 2023 рік в Україні в офіційних реєстрах було зареєстровано приблизно 21 тисячу дітей з аутизмом, але реальна кількість може бути значно вищою через відсутність якісної діагностики, особливо в регіонах з обмеженим доступом до фахівців.
ЧОМУ ДИТИНА З РАС НЕ РОЗМОВЛЯЄ?
Мабуть ви вже чули, що аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом СОЦІАЛЬНОЇ взаємодії та СПІЛКУВАННЯ.
До чого тут мовлення дитини, запитаєте ви? Чи є зв’язок між тим, що дитина з РАС не розмовляє і тим, що у неї є порушення СОЦІАЛЬНОЇ взаємодії ?
- ТАК , однозначно є !
Соціальна взаємодія – це процес, в якому люди обмінюються діями, словами, жестами або іншими формами поведінки, встановлюючи та підтримуючи зв’язки один з одним.
Мовлення — це процес вираження думок, почуттів і бажань за допомогою слів, фраз та речень, що складають усні чи письмові висловлювання. Основна функція мовлення – КОМУНІКАТИВНА.
Через те що при розладах аутистичного спектру (РАС) страждає насамперед комунікація, то і мовлення дитини з РАС не розвиваться належним чином.
Дитина або зовсім не розмовляє (від неї можна почути лише окремі звуки).
Або дитина розмовляє окремими словами, фразами з мультиків. У дитини в мовленні немає повноцінних речень. ЇЇ мовлення не носить КОМУНІКАТИВНОЇ ФУНКЦІЇ.
Дитина у якої є розлад аутистичного спектру (РАС) не звертається до дорослих, щоб щось попросити, не відповідає на прості питання дорослих, не задає питань сама, часто каже про себе в третій особі.
Наприклад, замість того, щоб сказати: « Я хочу пити ». Дитина каже: «ти хочеш пити». Зазвичай без спеціальних занять з розвитку комунікативних навичок, дитина не вміє просити бажаний предмет, що в свою чергу впливає на її поведінку (У дитини можуть бути часті істерики).
Якщо у дитини запитати: «Що ти хочеш? Ти хочеш ще пити? Ти хочеш ще гратися?» . У відповідь дитина або проігнорує питання, або повторить його, або повторить останнє слово.
В нормі, навіть якщо дитина не говорить, вона за допомогою жеста, навіть погляду дасть знати, що вона хоче. Про таких дітей часто можна почути від батьків: «Все розуміє, все покаже, але не говорить».
Якщо ж у дитини є порушення саме КОМУНІКАЦІЇ, то батьки вже кажуть зовсім інше: «Він мене наче не чує, ніби ігнорує мене». Мовлення є однією з важливих складових соціалізації дитини. Звичайно всі батьки дітей з РАС хочуть, щоб їх дитина повноцінно розмовляла, як інші діти.
Як же досягти цієї мети?
Що робити, щоб дитина у якої є розлад аутистичного спектру (РАС) почала розмовляти?
КОМУНІКАЦІЯ
Комунікація — це процес обміну інформацією, ідеями, емоціями, думками чи повідомленнями між людьми. Вона є основою взаємодії між людьми, допомагає розвивати відносини, вирішувати конфлікти, організовувати співпрацю та досягати поставлених цілей.
Комунікація це те, що насамперед страждає у дітей з розладом аутистичного спектру (РАС).
Максимально можливий розвиток комунікації у дитини – має стати однією із найважливіших задач розвитку дитини у якої діагностовано розлад аутистичного спектру (РАС).
РОЗУМІННЯ ЗВЕРНЕНОГО МОВЛЕННЯ
Розуміння мовлення — це когнітивний процес, під час якого людина сприймає та інтерпретує усну або письмову мову, щоб усвідомити зміст повідомлення. Цей процес є складним і включає роботу сенсорних органів, нервової системи, а також мовних і когнітивних механізмів мозку. Від рівня розуміння мовлення залежить здатність реагувати адекватно на інформацію та виконувати завдання, а також взаємодіяти з іншими людьми.
ІМІТАЦІЯ
Ситуація, коли дитина з розладом аутистичного спектра (РАС) не повторює дії або слова за дорослим, є поширеним явищем, яке може бути пов’язане з особливостями її розвитку. Це не означає, що дитина не здатна навчатися, але вказує на те, що для неї необхідно використовувати специфічні методи і підходи.
У дітей з РАС може бути знижена здатність до імітації. Імітація — один з основних механізмів навчання в ранньому віці. Для розвитку мовлення – імітація є однією з найважливіших навичок.
АРТИКУЛЯЦІЯ
Артикуляція — це процес формування звуків мовлення за допомогою роботи органів артикуляційного апарату, до якого належать губи, язик, зуби, піднебіння, щелепи, голосові зв’язки та дихальні органи.
Розвинута артикуляція дитини впливає на чіткість і зрозумілість вимови звуків, слів і фраз.
Часто у дітей із розладом аутистичного спектра (РАС) або іншими затримками розвитку зустрічається артикуляційна диспраксія.
Артикуляційна диспраксія — це розлад мовлення, при якому виникають труднощі з координацією рухів артикуляційного апарату (губ, язика, щелепи) для формування звуків, складів і слів. Проблема полягає не в слабкості м’язів, а у порушенні планування та програмування рухів, необхідних для правильного мовлення.
Як проявляється артикуляційна диспраксія ? (читай тут)