Діагностика розвитку мовлення дитини в домашніх умовах

Іноді у батьків виникає питання : «Чи правильно розмовляє моя дитина?». Якщо недосконналість звуковимови не викликає сумнівів, (відсутність звуку Р ми добре помічаємо), то порушення граматичної будови мовлення не завжди помічається батьками і іноді сприймається як кумедні дитячі неологізми.

У цій статті пропоную пройти діагностику розвитку мовлення   в домашніх умовах.

1. Утворення множини іменників.

Покажіть дитині спочатку один предмет а потім декілька таких же предметів, попросіть назвати їх.

Наприклад: Стіл – столи, дерево – дерева, горобець- горобці, лялька – ляльки, слон слони і т.п 

2. Утворення множини дієслів

Запропонуйте дитині закінчити речення за зразком:
Дівчинка спить , а діти (що роблять?) сплять.
Ракета летить, а ракети (що роблять?) – летять.
Миша сидить, а миші (що роблять?) – сидять.
Зайчик їде, а зайчики (що роблять?) – їдуть.
Собака пливе, а собаки (що роблять?) – пливуть.

3. Утворення зменшено-пестливих слів.
Граємо з дитиною в гру «Назви лагідно».

Наприклад:
рука – ручка       ніс – носик
квітка – квіточка кіт – котик
ложка – ложечка м’яч – м’ячик
шапка – шапочка         ключ – ключик

 

     4. Відмінки іменника.
У цій вправі пропоную вам самостійно перевірити, чи правильно вживає дитина різні відмінникові закінчення. Можна взяти улюблену іграшку дитини і пограти у хованки з нею.

Наприклад: Покажіть кішку і запропонуйте відповісти на питання:

Називний відмінок       хто це?       Кішка
Родовий відмінок (сховайте іграшку)     кого не стало?    Кішки
Знахідний відмінок      кого ти шукаєш? Кішку
Давальний відмінок     кому ти даси молока?  Кішці
Орудний відмінок        з ким ти граєшся?        З кішкою
Місцевий відмінок       на кому красивий бантик?    На кішці

    5. Категорія роду прикметника. 
Перевіряємо правильність використання дитиною родових закінчень у власному мовленні.
Пройдіть з дитиною наступний тест. В ньому потрібно розкласти картинки по кольорам.

Наприклад:
Яке яблуко? – Яблуко зелене.
Яка ялинка? – Ялинка зелена.
Які шкарпетки? – Шкарпетки зелені.
Який м’яч? – М’яч зелений.

 

     6. Прийменники.
За допомогою цієї вправи дізнаємось, чи правильно дитина використовує прийменники у власному мовленні.
Візьміть будь-яку іграшку і кладіть її в різні місця, супроводжуючи свої дії питанням «Де іграшка?».
Де зайчик? – На столі, у шафі, під ліжком, за дверима, біля стільця, і т.д.

     7. Узгодження числівника з іменником.
Наступна гра покаже, чи вміє дитина узгоджувати числівник з іменником.

 

     8. Утворення відносних прикметників та узгодження прикметника з іменником.
В цій грі перевіримо одразу вміння дитини узгоджувати прикметник з іменником і утворювати відносні прикметники.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *