ЗМІСТ
- Що таке імітація?
- Чому у дитини з РАС немає імітації. Чому дитина не хоче повторювати слова.
- Як допомогти дитині розвинути навичку імітації.
Що таке імітація?
У дитини з аутизмом (розладом аутистичного спектра, РАС) може бути знижена або відсутня імітація через особливості розвитку соціальної комунікації, сприйняття та моторного планування. Імітація — це здатність відтворювати дії або поведінку іншої людини, що є важливою частиною навчання та розвитку. Нижче наведені основні причини:
Чому у дитини з РАС немає імітації. Чому дитина не хоче повторювати слова.
1. Порушення соціальної взаємодії
Діти з РАС можуть мати труднощі у встановленні контакту з іншими людьми, включаючи спостереження за їх діями. Імітація вимагає уваги до іншої людини, її жестів, рухів і міміки, що може бути складним для дитини з аутизмом.
2. Проблеми з моторним плануванням
У багатьох дітей з аутизмом є труднощі з моторним плануванням — здатністю зрозуміти і відтворити певний рух або дію. Навіть якщо дитина розуміє, що від неї очікується, їй може бути важко виконати рух.
3. Сенсорна чутливість
Надмірна або знижена чутливість до сенсорних стимулів може впливати на здатність дитини помічати деталі чужих дій. Наприклад, дитина може не звертати уваги на жести, міміку чи рухи через сенсорне перевантаження (гіпо- чи гіперчутливість до звуків чи зорових сигналів).
4. Особливості розвитку мови і когнітивних навичок
Імітація часто пов’язана з мовою та когнітивними навичками. У дітей з аутизмом можуть бути труднощі з розумінням символічних значень дій або причинно-наслідкових зв’язків, що ускладнює копіювання дій. Дитина може не розуміти завдання або інструкції, навіть якщо вони здаються очевидними.
5. Відсутність мотивації
Для дітей з РАС внутрішня мотивація до соціальної взаємодії може бути зниженою. Мотиватори, які працюють для інших дітей (наприклад, похвала), можуть бути недостатньо сильними для дитини з РАС. Це означає, що імітація, яка часто є природною для інших дітей через цікавість або бажання наслідувати, може не виникати.
Як допомогти дитині розвинути навичку імітації
- Поступове навчання: Починати з простих рухів, таких як плескання в долоні, використовуючи фізичну підказку або демонстрацію. Використовувати предмети, які цікавлять дитину, щоб привернути її увагу.
- Позитивне підкріплення: Заохочувати дитину за спроби імітації. З’ясувати, що подобається дитині (улюблені іграшки, їжа, діяльність), і використовувати це як нагороду за імітацію. Хвалити або нагороджувати навіть невеликі спроби повторити дію.
- Розвивати спільну увагу: Використовувати гру, в якій потрібно ділитися увагою до об’єкта (наприклад, катання м’яча між собою і дитиною). Залучати дитину до спільних дій, які вона любить.
- Простота інструкцій: Давати чіткі і короткі інструкції, використовуючи зрозумілі жести чи підказки. Демонструвати дії повільно і повторювати їх кілька разів.
- Заняття з фахівцями: Логопеди, ерготерапевти та спеціалісти з прикладного аналізу поведінки (ABA) можуть допомогти.
- Сенсорна терапія: Робота з сенсорними системами дитини може покращити її здатність до імітації.
- Візуальна підтримка: Використання картинок, відео або інших наочних матеріалів.
- Терпіння і поступовість: Розвиток навичок у дітей з РАС може займати більше часу, ніж у їхніх ровесників, але поступовий підхід і регулярні заняття дадуть результат.
Пам’ятайте, що кожна дитина унікальна, і успіх залежить від правильного підходу, індивідуального для кожної дитини.
Імітація розвивається поступово, і для кожної дитини важливо знайти індивідуальний підхід.