Сьогодні будемо говорити про таку досить поширену проблему з якою звертаються батьки до логопеда – дитина говорить, але її мовлення незрозуміле для оточуючих. Тобто дитину розуміють лише близькі їй люди, а для оточуючих її мовлення незрозуміле.
Чому так відбувається? Які причини можуть бути, що дитина розмовляє нечітко? У дитини «каша в роті», що з цим робити?
Давайте розберемося, що означають поняття «нерозбірливе мовлення у дитини», «у дитини наче каша в роті», «лише я розумію свою дитину, а оточуючі ні» на простому прикладі, на слові корова.
- Дитина може пропускати склади в слові (кова, ова), міняти їх місцями(рокова), або додавати нові склади чи звуки кокорова і т.п.) В логопедії таку картину мовлення у дитини називають порушення складової структури слова.
- Дитина замість слова корова може казати торова, тобто замінювати звук к на звук т , хоча окремо вона ці звуки вимовляє. Або може сказати колова, при умові що звук р вона вимовити може, просто чомусь не завжди його використовує в мовленні, а замінює його на звук л і т.п.
Чому так відбувається? Причиною цього може бути порушення фонемантичного слуху та сприймання у дитини.
Що таке фонемантичний слух? Фонематичний слух – це тонкий слух, що дає змогу нам відрізняти на слух звуки мовлення, звук п від звуку б, звук с від звуку ш і т.п. Тому, часто діти у яких фонематичний слух і фонематичне сприймання не достатньо розвинені, не чітко розмовляють саме по цій причині. Від логопеда можна почути висновок: «У Вашої дитини ФФНМ фонетико- фонемантичне недорозвинення мовлення». Також у таких дітей можуть бути труднощі з письмом (дисграфія) та читанням (дислексія) у школі. - Дитина не може чітко сказати слово корова, тому що вона фізично не може вимовити звуки в цьому слові, по причині порушеного тонусу м’язів артикуляційного апарату (гіпертонус або гіпотонус). Тобто, щоб чітко розмовляти, дитина має вимовляти всі звуки в слові. Щоб сказати той же звук Р, у дитини має бути все гаразд з тонусом язика. Якщо ж, у дитини Підвищений тонус ( гіпертонус) або понижений ( гіпотонус) це буде напряму впливати на чіткість мовлення.
Якщо у дитини є порушення саме тонусу м’язів артикуляційного апарату, і це є причиною нечіткого мовлення, тоді батьки від логопеда можуть почути: «У вашої дитини дизартрія, потрібен логопедичний масаж». Дизартрію також може поставити невролог. Дизартрія буває різних форм і ступенів.
Отже, як можна зрозуміти поняття «у дитини каша в роті» або «мовлення дитини незрозуміле, нечітке» може бути з багатьох різних причин. Причина може бути, як одна, наприклад – гіпертонус, так і декілька причин з вище зазначених може бути в однієї дитини (гіпертонус + порушення фонемантичного слуху) і т.п. Щоб розібратися з механізмом порушення мовлення у дитини, рекомендовано звернутися за консультацією до логопеда.