ДИТИНА НЕ РОЗМОВЛЯЄ. А чи розуміє вона мовлення?

Дитина не відгукується на ім’я, що робити?
Коли дитина починає реагувати на своє ім’я?
Як зрозуміти що дитина відстає у розвитку?
Що має говорити дитина в 2 роки?
Скільки слів має знати дитина в 2 роки?

Всі ці питання дуже турбують батьків, якщо дитина в 2 роки не говорить. Від рекомендацій в інтернеті голова іде обертом. Чому дитина не розмовляє в 2 роки, в 3 роки або навіть в 4 роки, причин може бути багато. Однією з причин, чому дитина не говорить може бути те, що дитина не розуміє звернену мову. Часто це проявляється у тому, що дитина не відгукується на ім’я, ігнорує звернене мовлення, не виконує прості прохання до неї.

Як же дізнатися чи розуміє дитина звернене мовлення?

Існує 5 рівнів розуміння мовлення:

  • перший рівень – нульовий
  • другий рівень – ситуативний
  • третій рівень– номінативний
  • четвертий рівень– предикативний
  • п’ятий рівень – розчленований

Нульовий рівень розуміння мовлення – це коли дитина зі збереженим слухом не реагує на звернене мовлення.

Як це може виглядати?
Коли ви звертаєтеся до дитини,  вона на вас не реагує, не дивиться на вас, не реагує на те, що ви кажете не виконує ваші інструкції, прохання.
Як можна вдома самостійно визначити, чи дитина перебуває на нульовому рівні розуміння мовлення? Потрібно підібрати момент, коли дитина чимось зайнята і вас не бачить, це дуже важливо, тому що ви перевіряєте зараз у неї саме розуміння мовлення на слух.
Стоячи позаду неї, так щоб вона вас не бачила, кличете дитину по імені і дивитесь на її реакцію.
Якщо дитина не обертається і не реагує на своє ім’я, тоді ви плескаєте у долоні (або видаєте будь який немовленнєвий звук). В нормі дитина має повернутися на несподіваний шум.
Якщо дитина обернулася на немовленнєвий звук. Робимо висновки, що немовленнєві звуки дитинка сприймає. Коли дитина знову відвернеться від вас, саме час покликати її по імені.
Якщо дитина не реагує на своє ім`я, а на немовленнєвий звук реагує. Це означає, що дитина перебуває на нульовому рівні розуміння мовлення. Повторіть пробу декілька разів, щоб уникнути випадковості.
Згідно вікової норми в шість місяців дитина вже повинна реагувати на мовлення.

MOVAє. Вчусь розуміти мовлення

Ситуативний рівень розуміння мовлення. Якщо дитина знаходиться на цьому рівні розуміння мовлення, то вона розуміє лише прості звичні інструкції у звичній ситуації, частіше підкріплені жестом або зоровою підказкою. Якщо ж змінюється побутова ситуація, вона губиться. Дитина розуміє деякі слова, які часто використовуються в побуті, знає назву основних іграшок, АЛЕ не може показати ту ж іграшку в магазині, в кабінеті логопеда.
Як можна вдома самостійно визначити, чи дитина перебуває на ситуативному рівні розуміння мовлення?
Потрібно поставити три предмета, щоб обов’язково був вибір. Наприклад, кладемо перед дитиною чашку, ложку та цукерку і кажемо їй: « Дай ложку». При цьому дуже важливо не підказувати дитині жестом або поглядом, який предмет потрібно взяти.

Номінативний рівень розуміння мовлення. Дитина знає назву багатьох іменників (іграшок, предметів побуту, тварин), але не завжди розуміє основні дієслова-дії. До 2 років дитина має розуміти мову на номінативному рівні.
Предикативний – дитина знає основні частини мови, розуміє питання непрямих відмінків, розуміє значення деяких прийменників. На цьому рівні малюк вже здатний розуміти загальний зміст навіть складного висловлювання, але може не розуміти окремі форми слів.
Як перевірити ? Спочатку потрібно покласти перед дитиною 3 предмета (наприклад, ложка, чашка і цукерка). Потім, запитайте у дитини: « Чим можна їсти? Із чого можна пити? Що можна їсти?»
Предикативний рівень формується у дитини з 3 років (інколи раніше) і  максимум до 4 років дитина має вже розуміти мовлення на предикативному рівні.

Розчленований рівень розуміння мовлення. Це коли дитина розуміє мову у повному обсязі.  

MOVAє. Вчусь розуміти мовлення

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *