Перш ніж розібратися, які бувають порушення у вимові звуків С, Сь, З, Зь давайте подивимось яка ж має бути правильна артикуляція цих звуків.
Правильна артикуляція звуку С
- Губи в усмішці;
- Зуби зближені, але не зімкнуті;
- Широкий кінчик язика знаходиться за нижніми різцями;
- Посередині язика йде холодний струмінь повітря, який добре відчувається тильною стороною руки, піднесеної до рота;
- Голосові складки не напружені, розсунуті, голос не утворюється;
- Артикуляція звуку [Сь ] така ж, як і [С], тільки губи розтягуються більше і напружуються, середня частина спинки язика піднята до твердого піднебіння.
Перевірте, чи правильно вимовляє звук C дитина, запропонуйте назвати, що зображено на картинках.
Правильна артикуяція звуку З
- Губи в усмішці;
- Зуби зближені, але не зімкнуті;
- Широкий кінчик язика знаходиться за нижніми різцями;
- Посередині язика проходить холодний струмінь повітря, який добре відчувається тильною стороною руки, піднесеної до рота;
- Голосові складки напружені, зближені і коливаються, в результаті чого утворюється голос;
- Положення органів апарату артикуляційного апарату при утворенні [З ‘] таке ж, як і при звуці [З], тільки середня частина спинки язика піднімається до піднебіння.
Перевірте, чи правильно вимовляє звук З дитина, запропонуйте назвати, що зображено на картинках.
Види порушення вимови свистячих звуків
Сигматизм свистящих – вади вимови звуків с, сь, з, зь, ц.
1) Якщо у дитини кінчик язика просувається між верхніми та нижніми різцями, видихуваний струмінь повітря слабкий, то у дитини міжзубний сигматизм.
*при такій вимові звук ш має шепелявий відтінок
2) Якщо кінчик язика дитини упирається в альвеоли або нижні різці, бокові краї язика опущені, та струмінь повітря проходить між кутніми зубами та боковими краями язика (праворуч, ліворуч або по обом краям язика) , то у дитини боковий сигматизм.
*при такій вимові замість ш чується звук, який нагадує хлюпання
3) Якщо у дитини корінь язика піднімається до м’якого піднебіння, яке опускається та утворює прохід для повітряного струменя, що видихається через ніс, то це порушення називається носовий сигматизм.
*при такому порушенні вимови чується звук, що нагадує х з носовим відтінком
4) Якщо дитина піднімає нижню губу до верхніх різців, то таке порушення звуковимови називається губно-зубний сигматизм.
*утворюється звук подібний до ф, в;
5) Якщо дитина упирає кінчик язика у верхні та нижні різці, і таке положення язика заважає струменю повітря пройти вільно крізь зубну щілину, це означає , що у дитини – призубний сигматизм.
Парасигматизм – заміна звуків с, с’, з, з’, ц, ц’ іншими звуками.
6) заміна свистячих звуків звуками ш, ж (сумка – “шумка”, зима – “жима”);
7) заміна свистячих звуків звуками т, д (собака – “тобака”, зуби – “дуби”)