Виправлення звуків проводиться поетапно. Зазвичай розрізняють чотири основних етапи:
-
- Підготовчий етап корекції дислалії
- Постановка звуку
- Автоматизація звуку
- Етап диференціації (у випадках заміни одного звуку іншим чи змішування їх).
Кожен етап має свої завдання і зміст роботи, але на всіх етапах педагог виховує увагу, посидючість, цілеспрямованість, самоконтроль, т. п. Все те, що допомагає дитині в подальшому добре вчитися.
Оскільки новий навик виробляється не відразу і вимагає тривалого закріплення, на кожному наступному етапі одночасно з відпрацюванням нового йде часткове повторення матеріалу попереднього етапу.
Перший етап корекції дислалії – підготовчий.
Мета цього етапу – підготовка мовно-слухового й мовленнєвого аналізаторів до правильного сприйняття і відтворення звуку.
На цьому етапі робота йде одночасно за кількома напрямками:
формування точних рухів органів артикуляційного апарату,
спрямованої повітряного струменя,
розвиток дрібної моторики рук,
фонематичного слуху,
відпрацювання опорних звуків.
Формування рухів органів артикуляційного апарату здійснюється в основному за допомогою артикуляційної гімнастики, яка включає вправи для тренування рухливості і переключення органів, відпрацювання певних положень губ, язика, необхідних як для правильної вимови всіх, звуків, так і для кожного звуку тієї чи іншої групи.
Другий етап корекції дислалії – постановка звуку.
Мета цього етапу – домогтися правильного звучання ізольованого звуку.
Корекція дислалії на другому етапі : об’єднання відпрацьованих на підготовчому етапі рухів і положень органів артикуляційного апарату і створення артикуляційної бази даного звуку, додавання повітряного струменя і голосу (для сонорних і дзвінких), відпрацювання вимови ізольованого звука.
Третій етап корекції дислалії – автоматизація звуку.
Мета даного етапу – добитися правильної вимови звуку у власному мовленні.
Корекція дислалії на третьому етапі становить поступове, послідовне введення поставленого звуку в склади, слова, пропозиції (потішки, вірші, оповідання) і в самостійну мову дитини.
Порада від логопеда: На цьому етапі автоматизації звуку надзвичайно важлива робота батьків з дитиною вдома по матеріалу, який дає логопед.
Четвертий етап корекції дислалії – диференціація звуків.
Мета даного етапу – вчити дітей розрізняти звуки, які змішуються і правильно вживати їх у мовленні.
Зміст роботи: поступова, послідовна диференціація звуків, які змішуються по моторним і акустичним ознаками, спочатку ізольованих, потім в складах, словах, реченнях, чистомовки, віршах, оповіданнях і в самостійній мові.
Для здійснення візуального контролю перед дитиною має стояти дзеркало, за допомогою якого вона зможе спостерігати різницю в артикуляції звуків. Важливо також забезпечити тишу в кімнаті, де проводяться заняття, щоб дитина могла зосередити слухову увагу на акустичних ознаках звуків.
Порада від логопеда: Перше питання, яке турбує батьків після звернення до логопеда: «Коли дитина заРРРичить?))). Досвідчений фахівець відповість : Терміни постановки звуку і його автоматизації ( коли дитина вільно вживає звук у власному мовленні) індивідуальні. Чому запитаете ви? Тому що всі діти різні, увага, мотивація, бажання виправити недолік у всіх різне. Постановка такого бажаного Р може буде ускладнена слабкістю м’язів язика, короткою вуздечкою, нестійкою увагою, відсутністю мотивації, швидкою виснажуванністю нервової системи і т.п. Одним із важливих факторів успішого подолання дислалії є робота з дитиною додатково вдома з батьками. Адже є велика різниця у швидкості результату при дислалії, коли з дитиною працює лише логопед ( 2-3 р в тиждень по 45 хв, тобто 6- 9 годин в місяць) або батьки також приймають участь у процесі корекціїї ( лише 20 хв в день додає аж 10 годин в місяць). Тим самим прискорюється процес подолання вад звуковимови.