Порушення вимови шиплячих звуків (Ш, Ж, Щ)

Перш ніж розібратися, які бувають порушення у вимові звуків Ш, Ж, Щ давайте подивимось яка ж має бути правильна артикуляція цих звуків.

Правильна артикуляція звуку Ш

  • Кінчик язика піднімається вгору, утворює щілину;
  • Середня частина спинки язика опущена, корінь язика піднімається і утворює щілину, через яку йде видихуваний струмінь повітря;
  • Бічні краї язика прилягають до бічних корінних зубів;
  • Язик широкий, голосові складки розімкнуті, не працюють;
  • Видихуваний струмінь повітря широкий, теплий;
  • Зуби на відстані 2-3 мм;
  • Губи приймають положення наступного голосного, в ізольованому положенні округлені.

Перевірте, чи правильно вимовляє звук Ш дитина, запропонуйте назвати, що зображено на картинках.

Правильна артикуляція звуку Ж

  • Кінчик язика піднімається вгору, утворює щілину;
  • Середня частина спинки язика опущена, корінь язика піднімається і утворює щілину, через яку йде струмінь повітря, форма нагадує чашечку;
  • Бічні краї язика прилягають до бічних корінних зубів;
  • Язик широкий;
  • Голосові зв’язки працюють, горло тремтить (є голос);
  • Кінчик язика піднімається трохи вище, ніж при звуці [Ш].

Перевірте, чи правильно вимовляє звук Ж дитина, запропонуйте назвати, що зображено на картинках.

Правильна артикуляція звуку Щ

  • Губи висунуті вперед;
  • Зуби видно, зуби зближені;
  • Широкий кінчик язика піднятий до альвеол і утворює з ними щілину. Посередині язика йде повітряний струмінь, який легко відчувається долонею руки, піднесеної до рота;
  • Голосові складки не напружені, розсунуті, голос не утворюється.

Перевірте, чи правильно вимовляє звук Щ дитина, запропонуйте назвати, що зображено на картинках.

Види порушення вимови звуків Ш, Ж, Щ

 Сигматизм – вади вимови звуків ш, ж, ч, щ.

1) Якщо у дитини кінчик язика просувається між верхніми та нижніми різцями, видихуваний струмінь повітря слабкий, то у дитини міжзубний сигматизм.

*при такій вимові звук ш має шепелявий відтінок 

2) Якщо кінчик язика дитини упирається в альвеоли або нижні різці, бокові краї язика опущені, та струмінь повітря проходить між кутніми зубами та боковими краями язика (праворуч, ліворуч або по обом краям язика) , то у дитини боковий сигматизм.

*при такій вимові замість ш чується звук, який нагадує хлюпання

3) Якщо у дитини корінь язика піднімається до м’якого піднебіння, яке опускається та утворює прохід для повітряного струменя, що видихається через ніс, то це порушення називається носовий сигматизм.

*при такому порушенні вимови чується звук, що нагадує х з носовим відтінком

Парасигматизм – заміна звуків ш, ж, ч, щ іншими звуками.

4) Якщо дитина піднімає нижню губу до верхніх різців, утворюється щілина, крізь яку виходить повітряний струмінь, то у дитини губно-зубний парасигматизм. 

*звук ш при такій вимові замінюється на звук ф (шайба – «файба», дошка – «дофка», звук ж замінюється на звук в жаба- «ваба»)

5) Якщо у дитини, кінчик язика упирається у верхні та нижні різці, і заважає струменю повітря пройти вільно крізь зубну щілину, бокові краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів, то у дитини призубний парасигматизм.

*звук ш при такій вимові замінюється на звук т (шуба – “туба”, каша – “ката”) звук ж змінюється на д ( жираф – «дираф»); 

6) Якщо дитина розтягує губи в посмішку, а широкий кінчик язика опущений за нижні різці, посередині язика утворюється жолоб, по якому виходить повітряний струмінь, то у дитини свистячий парасигматизм.

*при такій вимові звук ш замінюється на звук с (кішка – “кіска”, шапка – “сапка”), звук ж замінюється на звук з (жук- «зуб»).

Порада від логопеда: Якщо дитина правильно промовляє звук Ш, Ж, Щ ізольовано, а в словах і реченнях не використовує його, це означає, що звук ще не автоматизовано, потрібна робота по автоматизації звуку.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *