Порушення вимови свистячих звуків C, З

Перш ніж розібратися, які бувають порушення у вимові звуків С, Сь, З, Зь давайте подивимось яка ж має бути правильна артикуляція цих звуків.

Правильна артикуляція звуку С

  • Губи в усмішці;
  • Зуби зближені, але не зімкнуті;
  • Широкий кінчик язика знаходиться за нижніми різцями;
  • Посередині язика йде холодний струмінь повітря, який добре відчувається тильною стороною руки, піднесеної до рота;
  • Голосові складки не напружені, розсунуті, голос не утворюється;
  • Артикуляція звуку [Сь ] така ж, як і [С], тільки губи розтягуються більше і напружуються, середня частина спинки язика піднята до твердого піднебіння.

Перевірте, чи правильно вимовляє звук C дитина, запропонуйте назвати, що зображено на картинках.

Правильна артикуяція звуку З

  • Губи в усмішці;
  • Зуби зближені, але не зімкнуті;
  • Широкий кінчик язика знаходиться за нижніми різцями;
  • Посередині язика проходить холодний струмінь повітря, який добре відчувається тильною стороною руки, піднесеної до рота;
  • Голосові складки напружені, зближені і коливаються, в результаті чого утворюється голос;
  • Положення органів апарату артикуляційного апарату при утворенні [З ‘] таке ж, як і при звуці [З], тільки середня частина спинки язика піднімається до піднебіння.

Перевірте, чи правильно вимовляє звук З дитина, запропонуйте назвати, що зображено на картинках.

Види порушення вимови свистячих звуків

Сигматизм свистящих вади вимови звуків с, сь, з, зь, ц.

1) Якщо у дитини кінчик язика просувається між верхніми та нижніми різцями, видихуваний струмінь повітря слабкий, то у дитини міжзубний сигматизм.

*при такій вимові звук ш має шепелявий відтінок

 2) Якщо кінчик язика дитини упирається в альвеоли або нижні різці, бокові краї язика опущені, та струмінь повітря проходить між кутніми зубами та боковими краями язика (праворуч, ліворуч або по обом краям язика) , то у дитини боковий сигматизм.

*при такій вимові замість ш чується звук, який нагадує хлюпання

3) Якщо у дитини корінь язика піднімається до м’якого піднебіння, яке опускається та утворює прохід для повітряного струменя, що видихається через ніс, то це порушення називається носовий сигматизм.

*при такому порушенні вимови чується звук, що нагадує х з носовим відтінком

 4) Якщо дитина піднімає нижню губу до верхніх різців, то таке порушення звуковимови називається губно-зубний сигматизм.

*утворюється звук подібний до ф, в;

5) Якщо дитина упирає кінчик язика у верхні та нижні різці, і таке положення язика заважає струменю повітря пройти вільно крізь зубну щілину, це означає , що у дитини – призубний сигматизм.

 Парасигматизм – заміна звуків с, с’, з, з’, ц, ц’ іншими звуками.

6) заміна свистячих звуків звуками ш, ж (сумка – “шумка”, зима – “жима”);
7)  заміна свистячих звуків звуками т, д (собака – “тобака”, зуби – “дуби”)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *